Husorden

Husorden

1. Generelt

Denne husorden er gældende som vilkår både for ejere og lejere, som er forpligtede til at overholde de heri fastsatte bestemmelser.
Ejer/lejer er endvidere forpligtede til at sørge for at husordenens regler overholdes af medlemmer af ejers/lejers husstand og gæster.

 

For lejere kan overtrædelse af husordenens regler i gentagelsestilfælde medføre opsigelse eller ophævelse af lejemålet efter Lejelovens § 83 litra e eller § 93 litra g.

 

 

2. Påbud, ansvar for gæster mv.

Ejer/lejer er, ud over de skrevne regler i HUSORDENEN, forpligtet til at efterkomme og overholde de mundtlige eller skriftlige påbud, der måtte blive meddelt af Ejerforeningen/udlejer eller dennes stedfortræder, herunder vicevært, hvilket også gælder de personer, som ejeren/lejeren er ansvarlig for, som anført i pkt. 1.

 

 

3. Ændring af husorden

Reglerne i denne husorden kan efterfølgende løbende ændres eller revideres af Ejerforeningen, såfremt der findes behov for det. En evt. ny udgave af husordenen indgår herefter som nyt vilkår for ejerne/lejerne.

 


4. Fællesarealer, tremmerum mv.

Fællesrum og fællesarealer, indendørs såvel som udendørs, anvendes efter viceværts/udlejers anvisning og med respekt for de øvrige beboeres tilsvarende brugsret. Det er samtlige beboeres ansvar at medvirke til, at fællesarealer fremstår pæne og ryddelige.

 

Det er ikke tilladt at henstille indbo, andre effekter, affald eller lignende i fællesarealer herunder fordelergange, på trapper og øvrige fællesarealer.

 

Ejer/lejer har ret til at disponere over ét tremmerum, og dette skal altid være aflåst og afmærket med skilt med oplysninger om ejers/lejers lejlighedsnummer.

 

Cykler henvises til cykelstativer i kælder og foran bygningen. Cykler må ikke henstilles i opgang eller foran indgangsdøre.  

 

Det er ikke tilladt at henstille knallerter, brændstof eller brandfarlige væsker i ejendommens kælder inkl. i tremmerummene. Knallerter henvises til parkeringskælderen.

 

Barnevogne, legetøj og lign. må ikke henstilles i opgangen.

Evt. beskadigelser af fællesarealer, henstilling af affald og lignende samt graffiti vil blive repareret/fjernet for skadevolders regning.  


 

 5. Affald

Ejers/lejers affald må kunefterlades i de hertil anviste beholdere. Affald, der smides i affaldsskakten skal være forsvarligt emballeret i lukkede plastposer og i en størrelse, så der ikke opstår stop i skakten. Vær opmærksom på at aflevere affaldet i de rigtige containere på parkeringsdæk og ved indkørsel. Det er forbudt at henstille affald ved siden af beholderne, og er der ikke plads heri, må ejer/lejer selv sørge for fjernelse af yderligere affald. Dette gælder også pap/trækasser eller lign. storskrald. Overtrædelse heraf medfører fjernelse for ejers/lejers regning.

 


6. Støj, fester mv.

Der er mere lydt i en beboelsesejendom, end de fleste er klar over, derfor skal der generelt udvises hensyn over for andre beboere. Enhver form for brug af støjende elektriske værktøjsmaskiner mv. skal ske i tidsrummet kl. 8.00-20.00.

 

Enhver form for musik skal - særligt efter kl. 20.00 - ske i en så afdæmpet form, at den ikke er til gene for andre beboere. Vinduer og altandøre skal ved støj holdes lukkede, så unødig gene af andre beboere undgås.

 

Holdes der fest i lejligheden skal alle i opgangen orienteres senest én ugefør festen.Kl. 22.00 skal musikken dæmpes,og kl. 24.00 skal der være roi ejendommen.

 


7. Aflåsning

Af sikkerhedsmæssige årsager skal hoveddøren være låst hele døgnet. Beboere, som finder døren ulåst, har pligt til at låse døren.

 


8. Husdyr

Det er ikke tilladt uden bestyrelsens godkendelse at holde mere end et husdyr i hver lejlighed. Ved husdyr forstås i denne sammenhæng hund, kat, hamster, marsvin, kanin, fugl og fisk (flere). Såfremt der ønskes andre dyr eller mere end ét dyr per lejlighed (fisk undtaget) kræves bestyrelsens skriftlige accept.


Husdyr må ikke være til gene for ejendommens øvrige beboere, og skal hvis det tages med udenfor holdes i snor/bur. Alle efterladenskaber på fællesarealer fjernes af ejeren.

Se i øvrigt punkt 22.3 i Vedtægter af 3. Marts 2011 for ejerforeningen Åhusene 4.


 

9. Grill

Der må anvendes gasgrill eller elektrisk grill på altanen og med behørigt hensyn til de øvrige beboere.

 


10. Saltning

Der må ikke saltes på altanen.

 


11. Trappevask

Der bliver foretaget trappevask hver 14. dag i ejendommen. Beboerne på de enkelte etager har ansvar for at rydde fordelergangene, så rengøringspersonalet kan komme til.

 


12. Altaner

Det henstilles til de enkelte ejere/lejere, at altaner møbleres med egnede altan- eller havemøbler således, at altanerne altid fremstår pæne og ryddelige. Der må ikke monteres altankasser på siderne/kanterne af altanerne af hensyn til gelænderet.

 


13. Facaden

Der må ikke foretages nogen ændring af ejendommens ydre, det vil sige ingen opsætning af markiser, sejldug, læhegn mv.. Der må ligeledes ikke opsættes antenner, paraboler, skilte reklamer m.m.


 

14.  Sluttelig

Ejerforeningen henstiller til, at alle medvirker til at holde orden både indvendig og udenfor på alle fællesarealerne.

Husk på det er vores hus!